Sempre ha estat una lluita desigual, la dels treballadors contra el
poder. Sobre tot perquè el poder no juga net. Les relacions institucionals i
politiques pateixen de l’efecte distorsionador, o dit sense eufemismes, extorsionador, d’una falla
ètica en les regles del joc que diu que “el fi justifica els mitjans”. Una cosa
porta a l’altra i desprès venen els efectes col·laterals i el be general, que ens
fan dir “però buenu...”, transigir amb l’intransigible i començar a morir en el
conformisme.
L’educació formal o institucional, la pública, com ens agrada dir-li
per fer-la sentir més digna i propera, pren com a model en la seva defensa les
relacions institucionals i polítiques i pot caure, en la seva desesperació, en
el joc maquiavèl·lic del segrest, l’extorsió, el xantatge i el bescanvi de
presoners en les seves negociacions. “El fi justifica els mitjans”, frase
popularment adjudicada a Maquiavel tot i que sembla que podria ser de Napoleó,
vol significar estar per sobre de la ètica i la moral per aconseguir portar a
terme els plans. I els educadors, a la desesperada, tendeixen a buscar hostatges
com les sortides i les colònies, no posar notes o falsejar-les, fer aturades
lectives temporals i periòdiques, i altres, amb la fi d’emprar-los com a moneda
de canvi en les seves negociacions amb el Departament d’Ensenyament.
No ens podem permetre aquesta falla ètica. La nostra força s’ha de
fonamentar en les justificacions sòlides i ben fonamentades i en la busca de
l’aval de la opinió pública.
Establir un ampli consens entre grups polítics pel que fa a l’educació
i donar-li l'estabilitat que necessita, establir les prioritats en l’atenció
educativa, centrar-nos en definir el model educatiu que volem més que en dir el
que no volem, podrien ser formes més congruents de defensar un bé tant
consubstancial a la ètica com és l'educació. D’aquesta manera ajuntaríem
voluntats de tota la societat i ens acostaríem a la font primera de la raó amb
la força, que és la unitat i el clam popular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada