Sota el títol de "La força pedagògica de la contradicció", Jorge Wagensberg va pronunciar ahir una conferència al col·legi Montessori de Girona. Unes quantes idees bàsiques sobre el que va transmetre són les que segueixen, amb un parell d'enllaços per acabar de comprendre millor el missatge complert.
Resenya de la conferència:
"A les escoles només es representa la realitat, no es presenta. S'hauria de fer una sortida setmanal com a mínim."
Adonar-se d’una contradicció és el millor
estímul per aprendre.
Llei de la mandra universal. Entre fer i no
fer sempre s’escollirà no fer. Es necessita un estímul.
L’estímul també es necessita pel coneixement.
Aquest és la contradicció.
Principi de la conversa: sempre que s’aprèn
alguna cosa és a partir d’una conversa. Els càstigs són per parlar a l’escola.
S’ha d’augmentar la probabilitat de conversa
facilitant el contacte visual en els espais.
Això passa quan fas coses i tens persones de
cara.
Idea de la comprensió:
Posem una pistola al cap dels alumnes i els
fem confessar que han comprès o els fotem un tret al cap.
S’ha d’insinuar la conversa, no donar les comprensions
mastegades i fetes fins el final.
Dins de les escoles es representa la realitat
però no es presenta.
Sortir a veure la realitat, a recollir
estímuls i contradiccions, es quelcom que falta a les escoles.
Una bona idea és tenir un museu dins de l'escola pel que vagi circulant la realitat.
+ contacte amb la realitat
+conversa
+ contradiccions
La comparació és l’eina de l’ensenyament
Observació: buscar diferències.
Comprensió: buscar similituds
Sentit crític: no ensenyar coneixements
blindats contra la crítica.
Sobre l'autor:
http://elpais.com/autor/jorge_wagensberg/a/
També estic llegint el seu llibre "El pensador intruso" en el qual desenvolupa moltes de les idees explicades durant la conferència.
També estic llegint el seu llibre "El pensador intruso" en el qual desenvolupa moltes de les idees explicades durant la conferència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada