dijous, 27 de novembre de 2014

IOGA I EDUCACIÓ

Aquestes últimes setmanes he estant assistint a un curs molt especial: "Ioga i educació".
Semblen dos conceptes amb poques coses en comú, amb pocs elements de contacte, però en tenen molts. El ioga és una disciplina que ens proporciona sobre tot consciència, consciència del present, del propi cos i de la pròpia identitat en relació amb els altres.
La mestra del curs, la Dolors Garcia Debesa, és una mestra amb maestria, però també amb il·lusió i fe en la humanitat. Creu en una educació holística, per la vida.
És curiós perquè l'últim dia del curs es va obrir un seguit d'intervencions per parlar de com veiem de constrenyida l'educació a l'escola, del poc temps que tenim per donar "aire" als nens, per donar temps al seu desenvolupament i maduració, als seus descobriments, de com anem d'atabalats sempre per seguir un "temari". Va passar també en el curs que vaig fer a l'estiu. Els docents anem massa dirigits, no sentim la llibertat (cada cop menys, diria) de fer el que creiem oportú a les classes, de respectar els ritmes dels nens, de fomentar la seva expressió i participació. Hi ha fòbia als projectes i a qualsevol metodologia que es surti del "machaca, machaca, que alguna cosa quedará".
Mestres convençudes i convincents des de la pràctica, des del proveu i tingueu perseverància, des de la seguretat que l'educació és un altra cosa, no se'n troben cada dia. Jo n'he trobat poques. Supervivents, molts. Excuses les que vulguis. Jo el primer, i tant.
Però què ens aporta el ioga? 
Des de l'experiència iniciàtica d'aquest curs, poca però veritable i autèntica, només puc dir que m'ha aportat: BENESTAR, INTROSPECCIÓ, AIRE, RELAXACIÓ, CONSCIÈNCIA DEL PROPI COS I DEL PRESENT...
Un mètode de immersió en la realitat, en el mòn, d'aprofundiment en el propi coneixement i de relació amb els altres i amb l'entorn.
Hi pots creure o no en les premises filosòfiques del Ioga: l'energia, els Xacres, prana, kundalini,... 
Confeso que jo no hi crec com a axiomes de les meves creences. Puc prendre-ho com a metàfores que serveixen per acostar-me a altres visions del funcionament del món. El que sí que està clar per a mí és que a les escoles (i al món en general, perquè negar-ho) ens manca aquest parèntesi, aquesta capacitat i disciplina, aquest hàbit, d'aturar-nos, prendre consciència d'on sóm, què ens passa, com recuperar-nos, reactivar-nos i continuar renovats. I el fet és que això ens ho pot donar el Ioga.




IOGA I EDUCACIO. Un aprenentatge per a la vida.

El ioga a l'educació és un ensenyament interdisciplinari que ens ajuda a despertar les intel•ligències múltiples que tenim dins nostre, a ser més creatius, més sensibles, més intel•ligents i més feliços. Per poder fer un bon aprenentatge, el cos necessita estar realxat, la respiració ha de ser lliure, les emocions han d'estar equilibrades i la ment concentrada.
Donar a conèixer el ioga a l´educació és ensenyar els nens i els joves a utilitzar els seus propis recursos interns per poder fer front a les situacions que se´ls hi plantegin al llarg de la vida.
El llibre va dirigit a mestres, pares, professors de diferents àmbits i qualsevol persona interessada en l'educació com a motor de canvi.


podcast a la radio

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada