divendres, 16 de novembre del 2012

EDUCACIÓ I LLUITA, PROPOSTES PRÀCTIQUES


Fa poc vaig sentir a la ràdio aquesta bonica frase: “La millor forma de lluitar és educant”. I se’m va acudir la inversa:

“La millor forma d’educar és lluitant”


Amb aquesta frase vull expressar un paradigma educatiu en el qual es talla amb la continuïtat transmissiva del saber i el tenir enfrontant-nos a la precarietat de la supervivència i el goig de la superació personal.
Des de la lluita ens acostem al món com un repte d’habilitats més que de coneixements i amb apropaments diversos, des de la curiositat més que des de la recepta i el coneixement tancat i enciclopèdic que ens encotilla encara des de la il·lustració i el retorn al classicisme. La integració de les habilitats implica una superació de la dicotomia ser-saber per acostar-nos a la recerca de la individualitat holista i global, pertanyent al món social i interactiu actuals. Restar obert a les possibilitats, ser capaç de provar sense recança ni por, inventar, construir els propis interessos, compartir en un món obert i immediat, solucionar els vells problemes de la injustícia amb la nova solidaritat, ... són habilitats noves i compartides en aquest món global en informació i en intel·ligència social i emocional.

Exemples de propostes d’ensenyament des de la lluita:

-        El cos humà a partir del tractament de malalties, història dels descobriments en sanitat, la prevenció, els riscos de salut, la cura del cos, les teràpies, la vida en un hospital,...
-        El medi ambient i els ecosistemes a partir de la lluita ecologista, per exemple www.greenpeace.org , l’estudi de casos, las webs de recerca com www.recercaenaccio.cat , la investigació d’una mostra d’un ecosistema proper, els problemes mediambientals del barri, proposar noves maneres de fomentar el transport compartit,...
-        La matemàtica al carrer, numeració, distàncies, estructura i planificació urbanística en funció de diferents factors (amb discussió d’altres alternatives possibles o desitjables) i tractament de dades socials a partir de la estadística, geometria a partir del disseny de cases i mobiliari urbà, recreació o simulació d’activitats comercials com anar a un mercat amb un pressupost donat; anar a un menjador social, calcular les quantitats per racions i participar en la cuina i el repartiment de les mateixes,...
-        La llengua a través de la creació de reportatges i entrevistes a diferents establiments i persones del barri, preferentment sobre temes candents, la creació d’un club de lectura gestionat per pares i nens al propi centre on puguin anar adults i petits i es pugui assistir a actes, conferències i exposicions públiques, la promoció de concursos literaris, la creació d’un diari de l’escola amb notícies fetes pels alumnes, la creació d’audiovisuals,...

Mes propostes?????????????????????????

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada