divendres, 23 d’octubre de 2015

EXPERIMENTS AMB AIGUA

Flotació - Arquimedes
Aquestes últimes setmanes, a cinquè, hem estat duent a terme un parell d'experiments sortits de reflexions de les coses que estudiàvem a classe i ens portaven a preguntar-nos qüestions relatives a la flotació dels objectes a l'aigua. La primera té a veure amb el principi d'Arquimedes i la seva formulació era: Perquè floten els objectes fets amb ferro si el ferro no flota?. 
Vam idear un experiment per determinar fins a quin punt un recipient metàl·lic surava en l'aigua. Vam posar un pot de llauna dins un bidó de 8 litres d'aigua i el vàrem anar omplint de sorra comprovant que surava i anant afegint sorra fins que es va enfonsar. Després ens vam preguntar com podia ser això possible si tant la llauna com la sorra del seu interior són materials que no suren de manera natural. L'explicació havia de tenir a veure amb la forma del recipient. La conclusió final va ser que la flotació tenia a veure amb el material que formava el recipient però també amb el seu volum: la grandària o l'espai que ocupa aquest recipient.
Possiblement ampliem l'experiment amb la demostració del famós principi, utilitzant els mateixos materials que en aquest experiment i alguna proveta per mesurar volums de líquids.

La mar salada
El següent experiment se'ns va plantejar arrel de l'estudi dels mars d'Europa. 
Durant la investigació dels mars, una de les característiques que van descobrir del Mar Negre era que s'hi flotava més que en altres mars. També van descobrir que hi havia altres mars on això passava, com el Mar Mort, i fins i tot de forma més exagerada. Això tenia relació amb la seva salinitat o concentració de sals i vam decidir comprovar-ho fent un experiment mesurable. Al mateix bidó de l'experiment nº1 vam posar aigua i una ampolla d'aigua petita omplerta fins a les 3/4 parts d'aigua perquè s'enfonsés una mica (seria millor posant-hi colorant a l'aigua per veure millor la diferència de nivell). Vam anar afegint sal a l'aigua del bidó de 200 en 200 grams i remenant per dissoldre-la, mesurant la diferència del nivell de flotació de l'ampolla. Finalment, amb 600 grams de sal afegits vam decidir que la diferència de flotació era mesurable i ens va donar uns 7 mm. de diferència entre ambdós nivells, inicial i final. Això responia la pregunta: Flota més un objecte en aigua salada?. No varem arribar més enllà en les explicacions ja que l'experiment no ens aportava explicacions del perquè passa això.
Els dos experiment van ser registrats en unes fitxes on s'havia d'anar explicant tot el procés: material, hipòtesis i resultats, per tal d'acostumar-los a pensar d'aquesta manera i provocar que fessin experiments per si mateixos, a casa i a l'escola, de manera autònoma, doncs hem decidit disposar d'un banc d'experiments a classe amb propostes seves i de diferents llibres.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada